A ketogén táplálkozás előnyei

Szakmai cikkek      |     Ketogén online videókurzus      |     Csoportos ketogén turnus      | Táplálkozási tanácsadás      |     Ketogén tanácsadók     |    Ajándék receptfüzet      |    Ingyenes diétás csoport       |      Sikertörténetek        |        Ketogén receptek       |

A ketogén táplálkozás előnyei 

Tartalom:

A ketogén diéta a legjobb karcsúsító és testkompozíció javító módszer

A ketogén táplálkozás étvágycsökkentő hatása

Cukorbetegség visszafordítás

Javult egészségügyi markerek

Javuló vércukorszint, inzulinszint és vérnyomás

A ketogén táplálkozás és az IBS

A ketogén táplálkozás és az epilepszia

Lássuk a ketogén diéta néhány előnyét!

A ketogén étrend előnyei hasonlóak más alacsony szénhidráttartalmú és magasabb zsírtartalmú diétákhoz (Atkins diéta). Kutatások rámutatnak, hogy fogyás szempontból az egyik legjobb választás. [1, 2, 3]

 

A ketogén diéta a legjobb karcsúsító és testkompozíció javító módszer.

Ha fogyni szeretnénk, a testünket zsírégető géppé tudjuk változtatni, ebben tud segíteni a ketogén táplálkozás. A ketózis beálltával a szervezet nagyrészt a testzsírt fogja energiaforrásként hasznosítani.

Ketózisban jelentősen megnövekszik a zsírégetés, míg az inzulin – a zsírtároló hormon – szintje jelentősen lecsökken. Úgy tűnik, hogy ez sokkal könnyebbé teszi a fogyást, méghozzá éhségérzet nélkül. [4, 5]

A ketogén diéta egy nagyon alacsony szénhidráttartalmú és magas zsírtartalmú táplálkozás. Sok szempontból hasonló más alacsony szénhidráttartalmú étrendekhez, ám nézzük meg, milyen vonásokban különbözik.

Miközben sokkal kevesebb szénhidrátot fogyasztunk ketogén diétázás során, a kalóriaigénynek zsírokkal tudunk eleget tenni. A szénhidrátbevitel csökkenése révén a szervezet anyagcsere-állapota megváltozik, úgynevezett ketózisba kerül, ekkor a zsírégetés szintje megsokszorozódik. Ez az oka annak, hogy a ketogén táplálkozással nagyon gyorsan lehet fogyni, de nem csak a karcsúsító hatásai miatt örvend ekkora népszerűségnek!

Több, mint 30 tanulmány kimutatta, hogy más étrendhez viszonyítva az alacsony szénhidráttartalmú ketogén diéta hatékonyabb fogyást eredményez. [6, 7]

 A vércukorszint stabilizálása

Tanulmányok igazolják, hogy a ketogén étrend kiválóan alkalmas a II-es típusú cukorbetegség kezelésére, néha akár a betegség teljes visszafordításához is vezethet.

Ez teljesen logikus is, mivel a ketogén étrend csökkenti a vércukorszintet, redukálja azon gyógyszerek szükségességét, melyek azt hivatottak csökkenteni és mérsékli a magas inzulinszint potenciálisan negatív hatásait.

 A „visszafordulás” kifejezés egyszerűen azt jelenti, hogy a betegség javul, javítja a glükóz-szabályozást és csökkenti a gyógyszerek szükségességét. A legjobb esetben annyira hatásos, hogy a vércukorszint hosszú távon gyógyszeres kezelés nélkül normalizálódik. [12, 13, 14, 15, 16, 17, 18]

Viszont, ha valaki visszatér a betegséget okozó életmódjához, akkor az idő múlásával valószínűleg visszatérnek a problémák is.

A ketogén táplálkozás étvágycsökkentő hatással bír

Biztos veled is előfordult már, hogy nem tudtad kontrollálni azt, hogy mennyit eszel. A ketogén táplálkozással élők általános tapasztalata, hogy az éhségérzet drámai módon lecsökken, ezt tanulmányok is bizonyítják.

Az éhségérzet csökkenése általában megkönnyíti a diétázást, a fogyás pedig gyorsabban megindul. [8]

Ez megkönnyíti az időszakos böjtöt is, ami pedig a ketogén étrenden túl szintén elősegítheti a II-es típusú cukorbetegség visszafordítását és a fogyás elindítását. [9,10,11]

Ha böjtölünk akkor ráadásul időt és pénzt takaríthatunk meg. Sokan úgy érzik, hogy naponta csak kétszer éheznek meg a ketontestek éhségcsökkentő hatása miatt.

Ha nem kell küzdeni az éhséggel, akkor az élet minden területén sokkal jobban tudunk teljesíteni, a fokozott fókuszáltság érzése az időszakos böjt és ketózis egyik áldásos mellékhatása.

Javult egészségügyi markerek

Számos tanulmány azt mutatja, hogy az alacsony szénhidráttartalmú étrend javítja a szívbetegségek kockázati tényezőit, ideértve a koleszterinprofilt, amely magában foglalja a nagy sűrűségű lipoprotein (HDL) koleszterint és a triglicerideket. Az általános és az alacsony sűrűségű lipoprotein (LDL) koleszterinszintet általában mérsékelten befolyásolja. [20]

Szintén jellemző, hogy javul a vércukorszint, az inzulinszint és a vérnyomás. [21, 22,23]

Ezek a markerek összekapcsolódnak valamely „metabolikus szindrómával”, az inzulinrezisztens állapottal, amelyet az alacsony szénhidráttartalmú étrend hatékonyan kezel.

Több energia és jobb mentális teljesítmény

Vannak, akik a ketogén diétát kifejezetten a fokozott mentális teljesítmény érdekében alkalmazzák. Szintén gyakori a megnövekedett energiaszint a ketózis állapotában. [24,25,26]

A keto esetében az agynak nincs szüksége nagymennyiségű glükózra, hiszen a ketonok hatékony üzemanyagot jelentenek az agyi folyamatokhoz.

Ezért a ketózis folyamatos üzemanyag-áramlást (ketonokat) eredményez az agyban, elkerülve ezzel a vércukorszinttel kapcsolatos problémákat.

A ketogén táplálkozás és az IBS

A ketogén diétázók általában kevesebb gázosodást, kevesebb görcsöt és kevesebb gyomorfájdalmat tapasztalnak, ami javíthatja az IBS tüneteit is. [27,28,29]

Ketogén táplálkozás és az epilepszia

A ketogén étrend az 1920-as évek óta hatékonyan alkalmazott módszer az epilepsziás betegeknél. Elsősorban gyermekek esetében használták, de az utóbbi években a felnőtteknél is alkalmazzák. [30, 31, 32]

Epilepszia esetén a ketogén étrend használata egyesek számára lehetővé teszi, hogy kevesebb antiepileptikumot szedjenek, vagy akár teljesen el is hagyják azokat, közben pedig rohammentesek maradhatnak. Így csökkenthetőek a gyógyszerek által okozott mellékhatások is.

Segíthet a migrén kezelésében [33,34,35]

Úgy tűnhet, hogy a ketogén diéta csodás gyógymód bármilyen betegség esetén, ám természetesen ez nincs így. Noha számos előnnyel járhat, nem mindenki számára ez a megfelelő út.

Konzultáljon ketogén táplálkozási szakértővel, ha nem biztos abban, hogy alkalmazhatja-e.

REFERENCIÁK:

1. This is mainly based on the consistent experience of experienced practitioners, and stories from people trying different levels of carb restriction .

2. There is not yet any RCT that has actually tested two low-carb diets of varying strictness head-to-head. But RCTs of strict low-carb diets appear to often show better results, compared to RCTs of more moderate or liberal low-carb diets:

3. Obesity Reviews 2016: Impact of low‐carbohydrate diet on body composition: meta‐analysis of randomized controlled studies

4. Obesity Reviews 2014: Do ketogenic diets really suppress appetite? A systematic review and meta-analysis

5. British Medical Journal 2018: Effects of a low carbohydrate diet on energy expenditure during weight loss maintenance: randomized trial

6. These 30 studies are randomized controlled trials, considered the gold standard of scientific research on diet and health. They include Shai 2008 and Bazzano 2014.

7. Several meta-analyses of RCTs, an even higher level of evidence, like Mansoor 2016  have confirmed greater weight loss with low carb diets.

8. AJCN 2008: Effects of a high-protein ketogenic diet on hunger, appetite, and weight loss in obese men feeding ad libitum

9. JBI Database of Systematic Reviews and Implementation Reports 2018: Intermittent fasting interventions for treatment of overweight and obesity in adults: a systematic review and meta-analysis

10. Obesity reviews 2017: Short‐term intermittent energy restriction interventions for weight management: a systematic review and meta‐analysis

11. Obesity Reviews 2014: Do ketogenic diets really suppress appetite? A systematic review and meta-analysis

12.Diabetes Research and Clinical Practice 2018: Effect of dietary carbohydrate restriction on glycemic control in adults with diabetes: A systematic review and meta-analysis.

13.The American Journal of Clinical Nutrition 2018: Effects of low-carbohydrate- compared with low-fat-diet interventions on metabolic control in people with type 2 diabetes: a systematic review including GRADE assessments.

14.BMJ Open Diabetes Research and Care 2017: Systematic review and meta-analysis of dietary carbohydrate restriction in patients with type 2 diabetes.

15.Diabetes, Obesity & Metabolism 2019: An evidence‐based approach to developing low‐carbohydrate diets for type 2 diabetes management: a systematic review of interventions and methods.

16.The RCTs include these 3 studies: Daly 2005, Westman 2008 and Tay 2014 .

17.A non-randomized trial with risk of financial bias shows remarkable effectiveness at reversing type 2 diabetes:

18.Diabetes Therapy 2018: Effectiveness and safety of a novel care model for the management of type 2 diabetes at 1 year: An open-label, non-randomized, controlled study

19. European Journal of Clinical Nutrition 2017: The interpretation and effect of a low-carbohydrate diet in the management of type 2 diabetes: a systematic review and meta-analysis of randomised controlled trial

20. A recent systematic review finds that a low-carb diet results in significantly larger improvements in body weight (compared to a low-fat diet) and also improved HDL and triglycerides. LDL went up by, on average, a modest 0.16 mmol/l or 6 mg/dl:

British Journal of Nutrition 2016: Effects of low-carbohydrate diets v. low-fat diets on body weight and cardiovascular risk factors: a meta-analysis of randomised controlled trials

While LDL is fairly marginally elevated on average, there are exceptions. Some people, estimated anywhere between 5-20%, may see significant LDL elevations.

While this might not have the same implication as elevated LDL in other circumstances, such as with insulin resistance and small dense LDL particles etc., there is no data to prove this is the case. Here’s our guide to possible ways to reduce this effect:

21. Diabetes Research and Clinical Practice 2018: Effect of dietary carbohydrate restriction on glycemic control in adults with diabetes: A systematic review and meta-analysis.

22.British Journal of Nutrition 2013: Very-low-carbohydrate ketogenic diet v. low-fat diet for long-term weight loss: a meta-analysis of randomised controlled trials.

23.Annals of Internal Medicine (Bazzano) 2014: Effects of low-carbohydrate and low-fat diets: a randomized trial.

24.Ketosis and appetite-mediating nutrients and hormones after weight lossNeurobiology of Aging 2012:

25.Dietary ketosis enhances memory in mild cognitive impairmentEpilepsy Research 2012: The effects of the ketogenic diet on behavior and cognition

26.Critical Care 2011: Clinical review: ketones and brain injury

27.Clinical Gastroenterology and Hepatology 2009: A very low-carbohydrate diet improves symptoms and quality of life in diarrhea-predominant irritable bowel syndrome

28. A low-carb diet is generally a low FODMAP diet, and the latter has stronger scientific support for improving IBS symptoms:

29. Journal of Gastroenterology and Hepatology 2017: The evidence base for efficacy of the low FODMAP diet in irritable bowel syndrome: is it ready for prime time as a first-line therapy?

30.Cochrane Database of Systematic Reviews 2018: Ketogenic diets for drug‐resistant epilepsy

31.Journal of Clinical Neurology 2015: Efficacy of and patient compliance with a ketogenic diet in adults with intractable epilepsy: a meta-analysis

32.Epilepsy & Behavior 2004: Cognitive side effects of antiepileptic drugs

33.This is a commonly reported positive effect from people who start a ketogenic diet. Here are some stories.

34.There are two promising early studies so far:

35.European Journal of Neurology 2015: Migraine improvement during short lasting ketogenesis: a proof-of-concept study.

36.Journal of Headache and Pain 2016: Cortical functional correlates of responsiveness to short-lasting preventive intervention with ketogenic diet in migraine: a multimodal evoked potentials study.

 

Rácz András 

Alapító tulajdonos, szakmai vezető

Nem vagy egyedül! Csatlakozz a ketogén közösséghez.

Támogatóink:

Ajándék
receptfüzet

8 könnyen elkészíthető ketogén recept 

Thank

You!

USE COUPON CODE 

WELCOME20

Follow us on Facebook

16108

Ajándék!

Tudtad, hogy a megfelelően kivitelezett ketogén étrend immunerősítő hatással is bír?

A rendkívüli helyzet miatt, csak MOST egy -5% kuponkódot kapsz tőlünk ajándékba amit bármilyen szolgáltatásunkhoz felhasználhatsz. 

00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds

- 5 %

- 5 %

Az ajándék kuponkódod: keto2021

Weboldalunkon a zavartalan működés

és a felhasználói élmény javítása érdekében (ketogén) sütiket használunk.

Tovább az eszköztárra